zaterdag, juli 20, 2019
EkwoSport

Doe spierpijn de das om met de juiste voeding!

Spierpijn, iedereen kent het wel. Of je nu nét iets te fanatiek hebt getraind of je de training een keer over een totaal andere boeg gooit, spierpijn zit in een klein hoekje. En iedereen weet, de tweede dag is deze spierpijn op zijn ergst. Vervelend als je net weer een goede work-out op de planning had staan. Hoewel spierpijn voor veel sporters een stok achter de deur is, omdat ze voor hun gevoel dan alles uit de training hebben gehaald, blijven deze pijntjes gedurende de dag toch best vervelend. Lees hier hoe je met de juiste voeding de spierpijn zo veel mogelijk kunt voorkomen.

Drinken, drinken, drinken

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: drink genoeg water! Er wordt niet voor niets zo vaak geroepen ‘drink twee liter water op een dag’, want je lichaam heeft dit gewoon nodig. Helemaal tijdens inspanning gaat het hard. Je vochtverlies moet aangevuld worden tijdens je work-out. Meestal merk je het vanzelf gedurende je oefeningen, maar maak er een gewoonte van. Drink voor, tijdens en na je training voldoende water. Het voorkomt niet alleen dat je uitdroogt, het zorgt indirect voor minder spierpijn. Een echte win-winsituatie dus. 

 

Verwen je spieren met eiwitten

Krachttraining is eigenlijk niet veel meer dan het beschadigen van je spieren met spiergroei tot gevolg. Hoewel het niet geheel prettig klinkt dat er na iedere training kleine scheurtjes in je spieren ontstaan, is dit niks om je druk over te maken. Dit is de zogenaamde spierpijn die je voelt. Je lichaam herstelt de scheurtjes  vanzelf en zorgt ervoor dat de spieren alsmaar groter en sterker worden. Wil je je lichaam een handje helpen bij dit herstel? Eet voldoende eiwitten! Deze zorgen voor een goed herstel van de spieren en reduceren de schade. Door op je drink en voedingsschema te letten, kun je in feite dus je spierpijn verminderen. Eet na een goede work-out dus een lekkere bak kwark met topping naar keuze (muesli, granola, noten en/of fruit) en zorg voor een goed herstel. Hè wat een straf! Zo kun je met kleine dingen al een wereld van verschil maken. Het kan daarom ook leuk zijn om een fitness blog te volgen. Hierbij kom je in contact met andere sporters en kom je weer op nieuwe inzichten. Interessant! 

 

Calorieën zijn belangrijk

Hoewel het woord calorieën voor veel mensen meer als een vijand klinkt dan een nabije vriend, kunnen sporters er geen genoeg van krijgen. Tuurlijk moet je hierbij niet overdrijven, maar het is heel simpel. Spieren hebben calorieën nodig om te kunnen groeien. Ze dienen hierbij als de energie van de spieren. Zonder voldoende energie, geen groeiproces!  Het kan daarom handig zijn om met iemand te kijken naar je voedingsschema. Afhankelijk van je doel (afvallen, aankomen of spiermassa kweken) zijn verschillende voedingspatronen noodzakelijk. Handig om te weten waar je hierbij op moet letten.

Like this Article? Share it!

About The Author

Leave A Response